Od roku 1990, kdy sjel poslední Rapid (Škoda 743 pro přesnost), z výrobní linky už je to pěkná řádka let. Jejích příznivců však neubývá a tím se těší neustálé řadě úprav. Některé jsou zdařilé, jiné méně zdařilé, ale to si každý musí posoudit sám, a pokud je majitel se svým vozem spokojený, pak není co dodat. Tohle říkáme, protože v tomto článku bude o extrémní úpravě jednoho Rapida řeč a ať už se Vám líbí nebo ne, minimálně stojí za pozornost.

Mluvíme o stroji, který patří Honzovi Polaštíkovi, který si s Rapidem už zažil své. Začneme tou nejhlavnější úpravou na začátek, která nese název TOPCHOP. Pokud jste o takové úpravě neslyšeli, tak se nic neděje, je to velmi náročná a nákladná a kvůli tomu i velmi vzácná. Tedy alespoň u nás, protože v Americe, kde zákony více holdují upraveným vozům, se tato úprava provádí již pár desetiletí. Princip je takový, že odřízneme části sloupků, za účelem snížení střechy. Aby to ovšem nebylo tak jednoduché je zapotřebí celou střechu rozčtvrtit a vsadit do ní plechový kříž, jinak by se nám střecha propadla dovnitř vozu.

Když se podíváme na finální vzhled vozu, dojde nám, že už nejde ani tak o tuning, jako o stavbu úplně jiného auta. To protože nám zmizely původní nárazníky včetně plechů pod nimi a každý kousíček karoserie si prošel svými úpravami. Ve výsledku je karoserie o 9cm nižší, vpředu je o 12 a vzadu dokonce o 36cm širší. O další významnou změnu tváře, tohohle Rapida se postarali přední světla z VW Polo, mlhovky z Peugeota 607 a zadní lampy z kombajnu původem z Německa. Kromě přibývání spousta věcí také ubyla. A to hlavně boční blinkry, kliky dveří a zámky, nebo mřížky v C-sloupcích.[ad][/ad]

Celé dílo pak stojí na 18-ti palcových chromovaných ráfcích, a aby se vešli do lemů Rápka (jak mu jeho majitel říká) musely dostat nízkoprofilové gumy o rozměru 215/35 R18 a to jsme ještě nezmínili, že tlumiče Koni se zakázkovými pružinami snesly auto ještě o 15 a 10 cm blíže k zemi. Celkové snížení vozu je tak o neuvěřitelných 20cm oproti normálu!

Co se motoru týče, tak ten je tu z Favorita, ale ani ten se úpravám nevyhnul. Má vyleštěné sací a výfukové kanálky, lehce sníženou hlavu, nový otevřený vzduchový filtr JOM a kompletně nové výfukové potrubí JP, které je zakončeno dvěma úzkými hranatými koncovkami. Dostatek elektřiny pro všechna elektrická udělátka, ke kterým se hned dostaneme, dodává 120A alternátor z BMW.

Teď tedy do interiéru. Ten je celý oblečen do černé látky a vystačí si s dvěma anatomickými sedadly. Palubní deska je originální, ale potažená flockem a ještě k ní přibyla nová středová konzole. Co se elektroniky týče, tak té je tu opravdu velmi mnoho. Konkrétně jde o zabudované rádio s CD, DVD přehravač, LCD monitor, ovládání a přepínání hi-fi soustavy a analogové měřáky. O zvuk celé aparatury je postaráno díky deseti zesilovačům, řady Slim, dvěma osmatřiceti centimetrovým subwooferům, šestnácti reproduktorům a dvěma kapacitorům. Dále tu najdeme dvě LCD obrazovky, Playstation 2 a navigaci NV-U93T. NA to nejlepší z elektroniky, ale teprve dojde. Když totiž otevřete kufr, vyjede na vás LCD televize o uhlopříčce 82cm, která je přidělána pomocí výsuvného mechanismu.

A to už je snad vše. Ať už se Vám tedy Rápek líbí nebo ne, můžete se vsadit, že na něm bylo odvedeno obrovské množství práce a určitě stojí za pozornost.